Gépesítés

Technika

RÁBA IH-3588 traktor

Az IKR a RÁBA-180-as típus gyártásának kifutása után új, azonos teljesítményű, nehéz univerzális traktort keresett. 1979-ben a Bábolnai Mezőgazdasági Kombinátban kísérletek folytak IH-3588 típusú traktorral.

A vizsgált erőgép energetikailag jól illeszkedett a Rába-IH munkagépekhez. Az IHC és RÁBA meglévő együttműködése keretében megállapodás született, RÁBA motorral hazánkban szerelt RÁBA IH-3588 típusú traktor gyártásáról.

Fotó: RÁBA IH-3588

Az International Harvester Company (IHC) amerikai gépgyártó a 70-es évek közepén fogott a „DUTRA-elvű” traktorcsalád fejlesztésébe. 1978-ban elkészültek a prototípusok. Európában 1979-ben a „SIMA kiállításon” bemutatkozott a típuscsalád első legkisebb változata az IH-3588 típus. A szakemberek körében nagy feltűnést keltett az új IH típuscsalád, amely hazájában a „hangyász” becenevet kapta.

Fotó: RÁBA IH-3588

Az első hazai motorral szerelt kísérleti gép 1980-ban Győrben készült IH 4CH-7/3588 traktoralapon! Érdekessége, hogy a kísérleti gépalap CASE kereskedelmi márkanévvel érkezett, így egyedüli példányként hazánkban RÁBA-CASE-IH típusnév alatt vizsgálták és kapta meg a típusbizonyítványt. Fontos megjegyezni, hogy a traktornak gyakorlatilag az IH néven forgalmazottal azonos volt műszaki tartalma. A tengerentúli és az európai forgalmazásban IH mellett, CASE márkanév alatt is forgalmazták az eredeti traktort.

A sorozatgyártás Budapesten az akkor már RÁBA részeként működő Vörös Csillag Traktorgyárban valósult meg. 1981-ben a kispesti gyárba érkezett 50 darab amerikai gyártású, IH-3588 típusú, motor nélküli traktorváz, amelybe a helyszínen kerültek beépítésre a RÁBA gyártású 175 LE-s, RÁBA M.A.N. D2156 típusú, 6 hengeres szívómotorok. Megkapták jellegzetes RÁBA színüket, valamint a hazai szabványnak megfelelően módosították. Hazai közúti közlekedésre is adaptálták, többek között a világítási rendszerét is átalakították.

Fotó: IH-3588 szerkezete

A nehéz univerzális mezőgazdasági célú erőgép a hazai termelési rendszerek, a nagyüzemi növénytermesztés általános célú erőgépe volt. Nagy teljesítményigényű talajművelő-, vető- és betakarító gépek erőforrásaként használták. A RÁBA IH-3588 traktor szerkezetileg orrnehéz, azonos kerékméretű, négykerékhajtású, ízelt kormányzású erőgép volt. A termeléstechnológiákba való illesztését a nyomtáv állítás lehetősége, és az ikerkerék konstrukció jelentősen emelte.

Fotó: RÁBA IH-3588 és RÁBA IH Cyclo 800

A RÁBA IH-3588 traktor 1980-ban már bemutatásra került a hazai Országos Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Kiállításon. A termelési rendszerek és a mezőgazdasági vállalatok részéről kedvező volt a fogadtatása. Gyakran a szerkezeti felépítése, valamint a RÁBA és IH kapcsolat alapján „amerikai DUTRA” becenévvel illették. Csak legendárium – már csak az amerikai típus megjelenésének időpontja alapján is -, hogy alapvetően magyar VCST fejlesztésre épült. Az 50 darabos széria elkészítésével a RÁBA IH-3588 típusú traktor gyártása végleg kifutott. Ezt követően a termelési rendszerek – elsőként a KITE – az eredeti, amerikai bordó IH-3588 típusú traktorokat importálták és illesztették növénytermesztési rendszereikbe.

dr. Hentz Károly

igazgató, főmuzeológus

Mezőgazdasági Eszköz- és Gépfejlődés-történeti Szakmúzeum

agrotrend.hu / dr. Hentz Károly

 

 

 

 

 

 

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés