Gépesítés

Technika

Univerzális traktor az európai piacra

Még ha kívülről nem is látszik, a Kubota M6002 traktort teljesen átalakították. Itt látható az eredmény.

Az új gép első pillantásra pont úgy néz ki, mint a Kubota M-GX vagy az M7003 modell. Kicsit alaposabban szemügyre kell venni, hogy a vadonatúj japán traktorban rejlő lehetőségeket felismerjük. Kezdhetjük azzal, hogy benézünk a motorháztető alá: a Kubota vállalat mindhárom modell hajtásánál (táblázat: „A modellek áttekintése”) a saját gyártmányú, jól bevált négyhengeres motorra támaszkodik. A hatalmas 6,1 literes hengerűrtartalom a legnagyobb motort jelenti ebben a kategóriában, ennek megfelelően az M6-142 csúcsmodellt nem nagyon lehet lefullasztani a szántóföldi kultivátorral végzett munkák során. A szállítás biztosan még kellemesebb a 20 LE szállítási teljesítmény növelőnek köszönhetően!

Nyolc terhelés alatt kapcsolható fokozat és 40 km/h sebesség 1640 motorfordulaton

Engedjenek meg néhány szót az új M6002 traktor sebességváltójáról. Ahogy az M-GX modellből már ismert, nyolc terhelés alatt kapcsolható fokozattal rendelkezik. Viszont már nincsen sebességváltó kar, és a három csoport kapcsolása is „gombnyomásra”
történik. Ezen kívül a hosszabb áttételű hátsó tengelynek köszönhetően a 40 km/h sebesség eléréséhez is mindössze 1640/perc motor fordulatszámra van szüksége — ez nagyon jó!

Minden egyes csoportban tetszett a terhelés alatt kapcsolható automatikához a kapcsolási tartományok logikus beállítása. Jó lenne, ha a rendszer — legalábbis közúton — a csoportokat is kapcsolná, sajnáltuk, hogy nem így van. Ezenkívül az automatikus fel- és lekapcsoláshoz a terminálba is integrálni kellene a kapcsolási idők beállítását. Jelenleg csak egy forgatható gomb található, a kartámasz fedele alatt elrejtve.

A motorháztető alatt a jól ismert, hatalmas, 6,1 l hengerűrtartalmú négyhengeres motor található.

És akkor lenne kerek a történet, ha a szériagyártásig megszüntetnék az állandó „csipogást” is, ami minden kapcsolási műveletnél hallható. A gyakorlatban dolgozó szakemberek már most örülnek a négy TLT fordulatszámnak (540/540E/1000/1000E), amely az alapfelszereltséghez (!) tartozik. A traktor így optimálisan felszerelt a rugalmas és „univerzális” használatra. Ehhez jön még, hogy a TLT tengelykapcsoló kapcsolási érzékenysége a terminálban több fokozatban állíthatók — nagyon jól!

Kulcsszó a beállíthatóság: az irányváltó kapcsolás nemcsak balra ill. jobbra működtethető. A kapcsolás érzékenysége is változtatható egy forgatógomb segítségével — ez lehet a kartámasz fedele alatt is.

Kanyarodáshoz „BiSpeed”

Egy másik kiemelkedő jellemző — bár ez nem újdonság a Kubota rajongók számára — a „BiSpeed” kanyarodási rendszer. 30° bekormányzási szögtől kezdve az összkerékhajtás automatikusan 40%-kal gyorsabb és az M6002 traktort rendkívül kicsi fordulókörrel húzza be a következő sávba. Homlokrakodóval betonon azonban nem érdemes kipróbálni. Az, hogy az első kerekek 55°-os bekormányzási szöge a 2,69 m-es tengelytáv ellenére kicsi fordulókört biztosít, annak is köszönhető, hogy ez a traktor is a Kubotára jellemző dupla kúpos fogaskerekekkel működő négykerék-meghajtással rendelkezik a kardáncsukló helyett.

A sebességváltóhoz és a függesztőszerkezethez kartámaszba épített vezérlőpult található. A mechanikus hidraulikavezérlés és a (még nem végleges) homlokrakodó joystick-ja a konzolon található.

A portáltengely az elsőtengely-rugózás felül vezetett lengőkarjával együtt nem kevesebb mint 58 cm hasmagasságot tesz lehetővé. Csak azt sajnáltuk, hogy a frontfüggesztés opcionális kereszttartója ezt az előnyt ismét megszünteti. Ez azonban a rugózás komfortosságát — nem utolsósorban a mechanikusrugózású vezetőfülkével — egyáltalán nem befolyásolja. A kormányzás szinkron hengerével együtt a vezetési kényelem kiváló!

Kartámaszba épített vezérlőpulttal és terminállal…

Ezzel meg is érkeztünk az M6002 traktor vezetőfülkéjébe. Ha az ülés még hátrébb a konzolhoz kerül, akkor a négyoszlopos vezetőfülke rengeteg helyet biztosít. A körpanoráma is megfelel. Csak az üvegtető biztosít szűkös rálátást a kinyújtott homlokrakodóra. Az M6002 traktor vezető ülésének kartámaszába épített vezérlőpulttal rendelkezik, amellyel a sebességváltó, a függesztő szerkezet és a TLT-k működtethetők. A jövőben itt a homlokrakodóhoz is megtalálható lesz egy külön elektromos joystick. Az M6-142 traktoron gyorstesztünk idején még egy alacsony nyomású hidraulikával működő saját kar állt rendelkezésre az oldalkonzolon a homlokrakodó vezérléséhez. Ez a mi traktorunkon azonban ütközött az opcionális 7 col méretű képernyő terminállal, amely a kartámaszra rögzítve helyezkedett el.

… valamint 7 t emelőerő és LoadSensing hidraulikával

Teljesen kész és befejezett az M6002 traktor hátsó része. A függesztőszerkezet emelési kapacitásának megadott értéke nem kevesebb mint 7 t és az alapfelszereltséghez egy 115 l/perc szállítási teljesítményű axiáldugattyús szivattyú is tartozik. Ez az olajmennyiség hátul maximálisan négy mechanikus vezérlőszelephez jut el, amelyekhez az átfolyt olajmennyiség beállítására szolgáló szelep egység található az ülés mögött. Az irányító karok jobbra a konzolon találhatók, és szép fokozatosan működtethetők — ez megfelelő!

Külső a sárvédőre telepített vezérlés is található mindkét oldalon a függesztőszerkezethez és a TLT-hez. A korábban említett terminál mellett opcionálisan egy ISOBUS kábelezés is rendelkezésre áll. Jelenleg csak annak van szüksége kiegészítő kormánymotorra, aki GPS-kormányzást is szeretne.

További tudnivalók röviden

  • 230 l gázolaj és 20 l AdBlue tölthető be a tartályokba a széles fellépő mellett.
  • 650/60 R 38 a maximális gumiabroncs méret hátul és 480/65 R 24 elöl.
  • Opcionálisan 16 LED fényszórót tartalmazó lámpacsomag rendelhető.
  • Az M-GX körülbelül 700 kg-mal könynyebb, az M7003 modell pedig kb. 1000kg-mal nehezebb, mint az új M6002 traktor (amelynek megadott üres tömege 6 t).

Összegzés

Az új M6002 modellel a Kubota egy új univerzális traktorral jelent meg a piacon, amely Németországban is labdába tud rúgni a 120-140 lóerős kategóriában. A nagy hengerűrtartalmú négyhengeres motor és a terhelés alatt 8 fokozatban kapcsolható sebességváltó például jó szolgálatot tesz a szántóföldi munkák során, míg a „BiSpeed” kanyarodási rendszer és az axiáldugattyús szivattyú a homlokrakodóval végzett munkákat könnyíti meg. Már csak a japán újdonság ára az izgalmas kérdés. Az M6-142 alapváltozatban mind-
össze 97 690 euróért szerepel az árjegyzékben (minden ár nettó ár). A tesztelt változat felszereltségéhez hozzájön még a frontfüggesztés, beleértve a front TLT-t is, és a homlokrakodó teljesen felszerelt állapotban az „Európa számára” készült traktor ára
mintegy 125 750 euró.

agrotrend.hu / Profi Magazin

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés