Gépesítés
Technika
Väderstad Tempo TPL 24 bemutató
„100 ha egy műszak alatt nem jelent problémát”
A Tempo TPL 24 szemenkénti vetõgéppel a Väderstad elsõ alkalommal jelentetett meg egy új 24 soros modellt a piacon. Cikkünkbõl megtudhatják, hogy a svédek milyen újdonságokkal látták el a TPL 16 és 18 nagytestvérét. Az óriási gépet kizárólag Önöknek teszteltük tavaly tavasszal kukoricavetés közben.
A gyártó a Tempo-sorozatot a TPL 24 modellel egészítette ki felfelé. 12-16 km/h sebességgel garantált a repce, a cukorrépa vagy a kukorica vetésekor a területi teljesítmény.
Sönke Schulz
Képzeljék csak el: ehhez a gyorsteszthez Németország keleti részébe utaztunk, ahol a területi teljesítmény teljesen más szerepet játszik, mint például nálunk, Münsterland környékén. A TPL 24 vetõgép érezhetõen lelkes vezetõje a látogatásunk során nem fogja vissza magát, amikor az új szemenkénti vetõgépe figyelemreméltó teljesítményérõl beszél: „Répavetéskor átlagosan 12 km/h sebességgel haladtam, így gond nélkül elvetettünk 90 hektárt egy mûszakban.”
Ugyanezzel a géppel kukoricavetéskor a csapat a gyakorlatnak megfelelõen rátesz még egy lapáttal: „Ilyenkor 14-16 km/h sebességgel dolgoztunk.” Következésképpen, a 10,80 m széles gép 45 cm-es sortávolsággal vagy az alternatív lehetõségként kínált 12 m széles változat 50 cm-es sortávolsággal szintén gyorsan, 10 óra alatt el tud vetni 150 hektárt.
Az 5000 l-es mûtrágyatartállyal ellátott, elöl elhelyezkedõ tartály azonos a kisebb modellek tartályaival. Hasonlóképpen a hidraulikus teleszkópos tengely is, amelyre a tesztelt nullszériás modell esetében 320/90 R 42 méretû ikergumiabroncsokat szereltek.
Kinyújtott állapotban az ikerkerekek mindig a késõbbi kukoricasorok között haladnak. Opcionálisan 600/65 R 34 méretû gumiabroncsok is felszerelhetõk.
Néhány szó a mûtrágyatartályról: alul, a korábbiakhoz hasonlóan, két mûtrágyaszállító csiga helyezkedik el. Ezek szállítják a mûtrágyát az oldalsó Fenix III adagolókhoz — mihelyt a tartály töltöttsége egy bizonyos szint alá esik. A 24 sorhoz összesen nyolc adagolót építettek be, négyet jobbra és négyet balra, így egy-egy adagoló három sort lát el mûtrágyával. Még 15 km/h sebesség mellett sem jelent problémát 10-350 kg közötti mennyiségû mûtrágya kijuttatása hektáronként.
Újdonságok a vetõelemeknél találhatók. A 45 és 50 cm sortávolság mellett a Väderstad Tempo TPL 24 45,7 cm (18 col) vagy 50,8 cm (20 col) szélességre is beállítható. Az erõs dupla keretek, amelyek a magadagoláshoz használt túlnyomásos levegõ elosztására is szolgálnak, már jól ismertek a 75 cm sortávolságú TPL 16 modellbõl.
Ahhoz azonban, hogy ezen a kereten 16 helyett 24 vetõegység férjen el, a svédeknek az egyes sorokban csökkenteni kellett a súlyt. Így pl. új és kisebb tartályokat helyeztek el a sorokban, amelyekbe most 100 l helyett csak 25 l mag fér.
A korábbi kialakításhoz képest a meglehetõsen kicsi betöltõnyílások a tartálytérfogathoz hasonlóan inkább cukorrépa vagy repcemag vetésére tervezettek. Mikrogranulátum-egységek kombinációja a 24 soros gép esetén jelenleg nem lehetséges.
A hidraulikus ballasztsúlyokkal együtt a gyártó most minden sorhoz a két szárnyelemet is a korábbinál kényelmesebben, nyomással feszíti elõ: minél több nyomást ad a vezetõ az egyes sorokra, annál erõsebb a keretelemek automatikus elõfeszítése.
A gyártó szerint elméletileg az egyes csoroszlyák maximálisan 325 kg terhelést kaphatnak. A csoroszlyák ugyanígy tehermentesíthetõk is, egészen a vetõelem komplett kiemeléséig. Ez azoknál a talajoknál és kultúráknál lehet érdekes, amelyek számára a Tempo tulajdonképpen túl nehéznek bizonyul.
A gép teljes hidraulikus hajtásához (két ventilátor, áramfejlesztõ, nyomás alatti ballasztsúlyozás és kiemelés) a Väderstad Tempo TPL 24 kereken 200 l/min olajszállítású hidraulikus teljesítményt igényel 160 bar nyomáson — ez nem kevés.
A hidraulikarendszerben öt kétkörös hidraulikacsatlakozás található. Továbbá szükség van egy túlfolyó olajvezetékre és egy nyomás nélküli visszafolyó ágra — sportos kialakítás!
A svédek azonban jelenleg egy alternatív, TLT-hajtású fedélzeti hidraulikán is dolgoznak. A tesztünk idején ez már be volt szerelve, de még nem helyezték üzembe. Nagyon hasznos lenne egy ilyen megoldás, mert legkésõbb a vetõgép kiemelésekor még a vetõgép elõtt dolgozó Claas Axion 950 traktor is eléri a teljesítõképessége határát.
Néhány szó a teljesítményrõl: aki a Väderstad Tempo TPL 24 szemenkénti vetõgépet kukoricavetéskor 16 km/h sebességig szeretné használni, annak nem kevés erõre van szüksége a 24 vetõegységhez.
Annak ellenére, hogy a Claas Axion traktor a kevésbé szeldelt és kiválóan visszatömörített területhez megfelelõen méretezett volt, néhány kisebb területen a traktor mégis a teljesítõképessége határán mozgott. Elsõsorban olyan területeken, ahol a talajnedvesség még a határértéken volt, a traktor a 16 km/h sebesség helyett láthatóan jobban érezte magát 14 km/h sebességgel. Szokásos üzemeltetési traktorteljesítmény-igényként a gyártó hivatalosan 420 lóerõt (!) ad meg.
Röviden a vezérlésrõl: a Väderstad továbbra is a vezeték nélküli iPad megoldást részesíti elõnyben. Néhány funkció nagyon kényelmessé teszi ezt a rendszert: a leforgatáshoz pl. a vezetõfülkébõl kivéve egyszerûen magunkkal vihetjük az iPadet.
Sajnálatos ugyanakkor, hogy a meglévõ ISOBUS-terminálok csak korlátozottan használhatók alternatív lehetõségként. Olyan funkciók, mint pl. a sorok ballasztsúlyozása, kizárólag csak az iPaden keresztül vezérelhetõk.
A gyártó idõközben ígéri ugyan a kompatibilitást a jelenleg használatos ISOBUS-terminálokkal, az AEF ISOBUS-adatbázisban azonban hivatalosan nem szerepelnek a gépek.
A közúti közlekedéshez a Väderstad Tempo TPL 24 vetõgép jól felszerelt: a 600-as gumiabroncsokkal a vetõgép a gyártó adatai szerint betartja az elõírt 3 méteres szélességet és a 4 méter magasságot.
Ikerkerekek esetén még nem állnak rendelkezésre a végleges külsõ méretek. A piacra történõ bevezetéskor a 24 soros Tempo vetõgép ára Németországban mûtrágya kijuttatására szolgáló elemekkel együtt várhatóan 230 000 euró lesz áfa nélkül. Részletes árak még nem állnak rendelkezésre.
Ami még felkeltette a figyelmünket:
-
A mûtrágyacsoroszlyák mélysége szerszám nélkül öt fokozatban állítható. A mû-
trágya maximális lehelyezési mélysége
10 cm lehet. -
Oldalszárnyanként egy-egy 400/55 R 15.5 méretû támkerék halad elöl.
-
A K80 gömbfejes vonórúd-csatlakozó standard.
-
Közúton haladva a mûtrágyatartályokban legfeljebb 500 kg a megengedett szállítható mennyiség.
-
A mûtrágyatartályhoz nincsenek mérõcellák.
Összegzés: a Väderstad az új Tempo TPL 24 szemenkénti vetõgép munkaszélességét nem növelte meg ugyan, de a sorok maximális számát igen: az új Tempo 24 sorral szerelhetõ fel, 45 vagy 50 cm-es sortávolság mellett. Ehhez többek között új vetõmagtartályokra volt szükség. Ugyanakkor a gyártó a nagy sebességû vetõgéphez egy új nyomás alatti csoroszlyaterhelési rendszert is kifejlesztett. A Väderstad Tempo TPL 24 alapszerkezete azonban a már ismert TPL 16 és 18 modellekbõl származik.
Az egyes sorok felépítése messzemenõen egyforma, ahogy az eddigi TPL modelleknél ez már megszokott. Viszont most az eredeti TPL 16-24 modellekrõl származó kereten 45 vagy 50 cm sortávolsággal helyezhetõk el az egyedi vetõegységek.
Fent: A sorok hidraulikus ballasztsúlyozása automatikusan csatlakozik a szárnyak elõfeszítésével. Lent: A vetõmagtartály térfogata most 100 liter helyett csak 25 l.
Adatiránytû
Väderstad Tempo TPL 24
Sorok száma 24
Sortávolság 45/50 cm
Vetõmagtartály 25 l
Mûtrágyatartály 5000 l
Kukoricamag-adagoló tárcsa (furatok/Ø) 32/5,5 mm
Csoroszlyanyomás 130-325 kg
Teljesítményigény 313 kW/420 LE
Járószerkezet, gumiabroncsok mérete 4 x 320/90 R 42
Üres tömeg 10 560 kg
Szállítási méretek (hosszúság/szélesség/magasság) 7,20/3,00/4,00 m
Listaár áfa nélkül 230 000 €
A gyártó adatai 600-as gumiabroncsokkal
A sárga Gateway egyrészt WLAN-kapcsolatot biztosít az iPad számára, másrészt az ISOBUS-rendszer segítségével egy külsõ terminál választhatóan összekapcsolható a Section Controllal.
Az opcionális mûtrágyatartály a sorozat többi tagjához hasonlóan 5000 literes. Kiürülést jelzõ szenzorok sajnos még mindig nincsenek benne. Fotók: Schulz
A vezeték nélküli kapcsolatnak köszönhetõen az iPad a mûtrágya leforgatási próbájához és a vetõegységek ellenõrzéséhez is kivehetõ a traktorból, és a helyszínre vihetõ.
A sorok GPS-alapú automatikus kapcsolásához egy külön terminál szükséges, mint itt a képen látható Claas S10. A gép beállításához pedig iPad szükséges.
A függesztõszerkezetet az eddigi TPL modellekhez képest nem alakították át.
A teleszkópos tengelyhez a jövõben igény szerint ikerkerekek is kaphatók lesznek.
Mostanra már a tömörítõkerekek nyomása és dõlésszöge is állítható.
agrotrend.hu