Gépesítés

Technika

DUTRA D4K TRAKTOR

A Vörös Csillag Traktorgyár (VCST) 1961-ben elkészült D4K traktora a világ traktorgyártásában és a nemzetközi technikatörténetben egyedülálló és kiemelkedő jelentőségű magyar mérnöki alkotás volt.

A hazai traktorgyártási tradícióra építve a növekvő vonóerő-igény, az UE-28 típus jó tapasztalatai és egy kinematikailag újszerű traktor-építési gondolat hívta életre a D4K típust! Az alkotók a VCST mérnökei, Korbuly János és Rhórer Emil vezetésével megalkották a DUTRA elvű mezőgazdasági erőgép első típusát. Ezen elven világelsőként készült hazánkban traktor, melynek szabadalmaztatott műszaki újdonsága a hajtott és kormányzott mellső-kerék megoldás volt. A D4K traktor összkerékhajtása lehetővé tette, hogy a traktor teljes súlya adhéziós-erőként felhasználható legyen. Jellemzői azonos első és hátsó kerékméret, fix nyomtáv, vontatáskor kedvező közel 50-50 %-os súlyelosztás a tengelyeken.

Nagyobb vonóerő, gyors művelés és jó vontatási képesség volt a célkitűzés, melyet a DUTRA D4K traktor sikeresen teljesített. 1959-ben 3 db kísérleti példányt szereltek össze. A prototípusok 60 és 70 LE-s 4 hengeres Csepel dízel-motorral készültek. A traktor az üzemi próbák alapján a kisebb motorteljesítményű, megbízhatóbb üzemű motorral került sorozatgyártásra 1961-ben.

A VSCST új erőgépe a DUTRA (Dízel Univerzális TRAktor) D4K (Dízel 4 Kerék-hajtás) típus jelzéssel került forgalomba. Az összkerékhajtású traktort az 1960-70 években, a nagyüzemekben tömegesen nehéz talajművelési feladatokra használták, valamennyi talajtípuson. Erdőgazdálkodásban és ipari vontatóként is alkalmazták. Összkerékhajtása, nagy motorteljesítménye alkalmassá tette a középnehéz lánctalpas traktorokéhoz hasonló munkavégzésre, használata előnyös volt nehéz terepviszonyok mellett. Nagy földtömegek mozgatásával alkalmas volt területrendezési és építési feladatokra is.

A traktor önhordó-vázzal rendelkezett. Erőforrása a Csepel Autógyárban készült DT-414/5 motor volt, amely 65 LE (48 kW) névleges teljesítményt biztosított. A hajtás a sebességváltóműről a mellső tengelyre kardántengelyen és kiegyenlítőművön keresztül jutott. Közúti közlekedésnél a mellső tengelyhajtás kikapcsolható volt. A hátsó futómű kiegyenlítőművön és bolygóműveken keresztül kapta a hajtást. Az első sorozatok fülke nélkül készültek, majd fülkés változatban is forgalmazták.

Felhasználhatóságának szélesítésére kiegészítő berendezésként rendelhető volt mellékhajtás-tengelykapcsoló, hidraulikus hárompont-függesztő szerkezet, légfék rendszer, mellső erőleadó-tengely, hátsó szíjhajtás, két mászó sebesség, pótsúlyok és vízfeltöltő szelep.

Négy évig 1963-ig gyártották, 1830 db készült a traktorból. A gyártott mennyiségből 770 db exportra került összesen 16 országba, melynek több mint 90%-át az NDK, Lengyelország és Kuba vásárolta meg. Több mint 1000 példány a hazai agrárium közkedvelt alapgépe lett.

dr. Hentz Károly

igazgató, főmuzeológus

Mezőgazdasági Eszköz- és Gépfejlődés-történeti Szakmúzeum

agrotrend.hu / dr. Hentz Károly

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés