A JÁFI M-25 koncepció-traktor műszaki tervei alapján a Csepel Autógyár 1956-ban „szériásította” a motort, majd DT-213 típusnév alatt megkezdte sorozatgyártását. A Vörös Csillag Traktorgyár (VCST) - miután a traktorfejlesztés 1957-ben visszakerült a gyárhoz – az M-25 terveit módosította, sorozatgyártásra továbbfejlesztette. Önhordó kivitelben U-28 típusnéven, 4 típusvariációban sorozatgyártását is megkezdte és forgalmazta.
Az 1950-es évek második felében a mezőgazdaság gépesítése szükségessé tette olyan univerzális traktor gyártását, amely a legszélesebb körű erőgép igényt szolgálta. 1957-ben éppen időben jelentkezett a VCST az U-28 típusú traktor családdal, amely a mozgékony, gazdaságos üzemű, könnyen kezelhető, vontatásra alkalmas traktor típus volt.
Több változatban készült a felhasználási igény szerint. Az egyes altípusok csak a hasznosítási iránynak megfelelően kisebb szerkezeti egységekben különböztek egymástól:
UA-28 típus |
Univerzális traktor és mezőgazdasági vontató. Rugózott mellső-tengellyel készült. Rögzített nyomtávú keresztrugós mellső tengellyel, erősen bordázott hátsó kerekekkel. |
UB-28 típus |
Elsődlegesen mezőgazdasági munkára készült. Állítható nyomtávval, rugózatlan mellső csőtengellyel, így különösen sorműveléshez, növényápoláshoz volt alkalmas. |
UC-28 típus |
Ipari célú traktor, alacsony építésű vontató változat. Rögzített nyomtávú rugózott mellső-tengellyel és kisebb /10-28/ hátsó járókerekekkel szerelték. |
UD-28 típus |
Nagy hasmagasságú sorművelő traktor. Együtt kormányzott mellső ikerkerekekkel készült sorműveléshez, növényápoláshoz. |
Az U-28 traktorcsalád könnyű univerzális magyar traktor volt, amely a kor hazai mezőgazdaságának legszélesebb körű gépesítését szolgálta. Hidraulikus 3 pont felfüggesztő szerkezettel rendelkezett. Az ipar mozgékony, vontatásra alkalmas erőgépként is használta.
Szakmai újdonsága volt, hogy a traktorhoz fejlesztett motor és önhordó alumínium öntvényváz jellemezte. Mezőgazdasági munkálatokhoz mászó 1,1 km/ó sebességi fokozattal rendelkezett. Hasznos erőforrása volt a kor mezőgazdaságának, de még ma is előfordul „ház körül” az alkalmazása. Technikatörténeti értéke társadalmilag felismert és elismert, számos példánya magángyűjtők féltett kincse.
1957-1959 között gyártották, majd továbbfejlesztett típusként az UE-28 négykerék hajtású változata követte.
dr. Hentz Károly
igazgató, főmuzeológus
Mezőgazdasági Eszköz- és Gépfejlődés-történeti Szakmúzeum