Gépesítés

Technika

DUTRA UE-28 traktor

A Vörös Csillag Traktorgyár (VCST) kispesti traktorgyárában – több mint 1 év fejlesztőmunka után – 1958-ban elkészült az új traktor tervdokumentációja. Nemzetközi viszonylatban is korszerűnek számító traktor tervezése és gyártása volt a célkitűzés, ami a típussal teljes egészében meg is valósult.

Az UE-28 típust a korábban gyártott U-28 traktorcsalád továbbfejlesztéseként – lényeges műszaki változásokkal – 1959-től gyártották. Az összkerék-hajtású, könnyű univerzális mezőgazdasági és ipari erőgépet az U-28 típus alapjain – Korbuly János főmérnök és Rhórer Emil főkonstruktőr vezetésével – a traktorgyár fejlesztő gárdája alkotta meg. A világújdonságnak számító „orrnehéz”, négykerék-hajtású traktort UE-28-as típusnéven az U-28 család következő tagjaként forgalmazták. A konstrukcióhoz kötődik a DUTRA elv – mint traktor építési elv – megjelenése. Jellemzője négykerék-hajtás, az első- és hátsó kerék közel azonos mérete és meghajtása, valamint a traktor „orrnehéz” súlyelosztása. Műszaki újdonsága a korszerű mezőgazdasági járószerkezete, és a hajtott kerék kormányzási megoldása.

A DUTRA UE-28 traktor típust növelt motorteljesítmény és jó vontatási hatásfok jellemezte. Az 1960-70 évek hazai mezőgazdaságának egyik alapgépe. Alkalmas volt talajművelés mellett, valamennyi a korban ismert mezőgazdasági gépi technológia működtetésére. Kedvező vonóereje miatt ipari vontatóként is sikeresen használták. Sokoldalú felhasználhatósága és nem utolsósorban gazdaságos üzemanyag-, valamint alkatrész felhasználása révén mind a mezőgazdaságban, mind az iparban eredményesen használták.

Kéthengeres, Csepel Autógyárban gyártott DT-213 típusú motorcsalád soros, dízel motorja 28 LE teljesítményt biztosított. Sebességváltóműve mechanikus elvű, szorzórendszerű 2×3 előre, 2×1 hátra és egy mászósebesség fokozattal rendelkezett. Az erőleadó-tengely fordulatszáma 540 f/perc, az elérhető legnagyobb teljesítménye álló munkánál 23 LE volt. A járószerkezetre jellemző, hogy mellső meghajtása a terepviszonyoktól és munkáktól függően ki- és bekapcsolható volt. A traktort hárompont-felfüggesztő rendszerrel látták el, és a munkagépek hidraulikus berendezéseinek működtetésére szolgáló hidraulikus csatlakozó elemekkel rendelkezett.

15 évig gyártották, jelentős fejlesztések is megvalósultak a gyártási periódusban. Készült fülke nélküli és fülkés változatban is. Külső megjelenése három esetben alapvetően változott. 14 dokumentált típus-változata készült és export változatban is gyártották. A traktor 1961-ben új külső megjelenést kapott Németh Aladár formatervező tervei alapján. 1965-től forgalmazták a vezetőfülkés „ráncfelvarrt” változatot. A többször módosított típusból 16.000 db készült. Gyakorlati sikere továbbfejlesztési alapot biztosított az UE-35 (DUTRA 4000) és az UE-50 (DUTRA 4400) típusok megalkotásához.

dr. Hentz Károly

igazgató, főmuzeológus

Mezőgazdasági Eszköz- és Gépfejlődés-történeti Szakmúzeum

agrotrend.hu / dr. Hentz Károly

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés