Gépesítés

Technika

Rába 15 traktor

A Magyar Waggon és Gépgyár Rt. Győr 1931-ben mezőgazdasági célra egyszerű, könnyen kezelhető, olcsó traktort gyártott Rába 15, más néven Rába kistraktor néven.

Nem előzmény nélküli a gépgyár traktorgyártásba történő bekapcsolódása, hiszen 1915-ben már Rába motorekéjével letette névjegyét a mezőgazdasági erőgépek piacán.

Az új traktor konstrukció a cég saját fejlesztése, a Rába 15 „kis” traktor hiánypótló volt a hazai piacon, a kisebb mezőgazdasági üzemek erőgépellátását szolgálta. Talajművelési és növénytermesztési feladatok ellátására készült. Előnyei között kell említeni kis önsúlyát és fordulási sugarát, megbízhatóságát és egyszerű kezelhetőségét. A kisgazdaságok számára gyártott erőgép hazánkban kedvelt és általánosan elterjedt volt.

A traktort tartós üzemben két üzemanyagra, benzinre és petróleumra tervezték! A két üzemanyaghoz más-más méretű és alakú kompressziótér tartozott, ezt a gyártó úgy valósította meg, hogy két különböző hengerfejjel forgalmazta a traktort. A két hengerfej csereszabatos kialakítással készült, a traktor bármikor átépíthető volt az egyik üzemről a másikra.

A petróleum üzemhez a tüzelőanyag előmelegítést igényelt, amit úgy valósítottak meg, hogy az üzemanyag-vezetéket a kipufogógáz áramon átvezették. Benzin üzem esetén ez nem indokolt, sőt egyenesen tűzveszélyes volt. Konstrukciós megoldásként az üzemanyag két úton juthatott a szívótérbe, és egy váltó szelep segítségével lehetett az üzemmódok között váltani.

Motorja kéthengeres, felül-szelepelt, álló soros elrendezésű volt. A négyütemű motor teljesítménye 1350 f/perc üzemi fordulatszám mellett 15 LE-t szolgáltatott. A motor hengerperselyei cserélhetőre készültek. Furata 110 mm, lökete 140 mm volt. Centrifugál szabályzóval szerelték, amely a karburátor fojtószelepére hatott.

Olajozását fogaskerék-szivattyús, körforgásos rendszerű kényszerolajozás biztosította, állítható olajnyomás szabályozóval. Hűtése szivattyús vízhűtés. A gyújtás indítókaros mágnes-gyújtás, Bosch FT 2A csappantyúkapcsolós mágnessel. A levegőt olajjal nedvesített, acélforgács légszűrőn át vezették a Pallas SA gázosítóhoz.

A Rába 15 klasszikus traktorszerkezeti elvet megtestesítő erőgép volt, hátsókerék hajtással. Egy előre és egy hátra sebességi fokozattal rendelkezett! Tengelykapcsolója egylemezes, tárcsás. A hajtómű és a kiegyenlítőmű zárt öntvényházban, olajfürdőben működött. A hajtóműház a vele összecsavarozott forgattyús-házzal együtt a traktor vázát alkotta. 900 kg-os önsúlyával és kedvező árával – amely a versenytárs 20-24 lóerős traktorokénak a felét tette ki – versenyképes termék volt.

A mezőgazdaság szocialista átszervezésekor a legnagyobb példányszámban beszolgáltatott traktor márka volt. A Rába kistraktorhoz kötődően még ma is tetten érhető az a lelkesedés, hogy „nagyapának ilyen volt…” és az az indulat – történelmi események okán -, amit a beszolgáltatás miatt elszenvedtek a földművesek.

Az államosítás során a megalakuló gépállomások birtokába kerültek a traktorok, de a nagyobb vontatási teljesítményű mezőgazdasági erőgépek mellett tömegesen már nem alkalmazták, jellemzően selejtezésre kerültek ezen emblematikus mezőgazdasági erőgépek.

 

dr. Hentz Károly

igazgató, főmuzeológus

Mezőgazdasági Eszköz- és Gépfejlődés-történeti Szakmúzeum

agrotrend.hu / dr. Hentz Károly

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés